Artykuł techniczny

6 do 0,50 m?) koparki średnie (>0,50 do 5 m?) koparki wielkie (>5 m?) ze względu na napęd osprzętu mechaniczne (linowe) hydrauliczne ze względu na źródło napędu parowe ? o

Artykuł techniczny

Hydraulika koparek

Koparki jednonaczyniowe można podzielić:

ze względu na rozmiary wykonywanych prac
minikoparki (do 0,16 m?)
koparki małe (>0,16 do 0,50 m?)
koparki średnie (>0,50 do 5 m?)
koparki wielkie (>5 m?)

ze względu na napęd osprzętu
mechaniczne (linowe)
hydrauliczne

ze względu na źródło napędu
parowe ? obecnie już historyczne
spalinowe ? wyposażone w silnik spalinowy
spalinowo-elektryczne ? napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi przez zespół prądotwórczy z silnikiem spalinowym umieszczony na koparce
elektryczne ? zasilane silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z sieci energetycznej

ze względu na sposób prowadzenia osprzętu roboczego:
koparki przedsiębierne, określana również jako odsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku od podstawy koparki
koparki podsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku do podstawy koparki

ze względu na rodzaj osprzętu:
łyżkowe ? narzędziem roboczym jest otwarte naczynie stalowe z krawędzią tnącą, wyposażone ewentualnie w klapę opróżniającą, umieszczone bezpośrednio na końcu ruchomego wysięgnika
zgarniakowe, określane również jako zbierakowe
strugowe ? wyposażone w wysuwny nóż odcinający grunt w formie strugi
chwytakowe ? wyposażone w chwytak
z osprzętem dźwigowym
z osprzętem kafarowym
z osprzętem ładowarkowym, określane jako koparkoładowarki
z osprzętem specjalnym

ze względu na rodzaj podwozia:
samojezdne:
gąsienicowe ? wyposażone w gąsienicowy układ bieżny
kołowe, określane również jako oponowe
ciągnikowe (przy wykorzystaniu podwozia ciągnika rolniczego
samochodowe (zastosowanie podwozia samochodowego)
kroczące
szynowe ? określane również jako kolejowe
pontonowe ? pływające zainstalowane na jednym lub na kilku pontonach
ciągnione, jako osprzęt montowany na innych maszynach (bezpodwoziowe)

ze względu na rodzaj nadwozia
nieobrotowe ? nadwozie nie ma możliwości obrotu względem podwozia
obrotowe ? nadwozie ma możliwość częściowego lub pełnego obrotu
niepełnoobrotowe
pełnoobrotowe ? możliwość obrotu nadwozia o dowolny kąt


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka_jednonaczyniowa


Czynności zmienne

Wydajność spycharki

Wydajność zależna jest od technologii pracy, wymiarów lemiesza, mocy ciągnika, rodzaju gruntu i pochylenia terenu oraz siły naporu spycharki. Czynnikiem decydującym jest cykl pracy.
Cykl pracy spycharki

Cykl pracy spycharki składa się z czynności stałych i zmiennych, czas jego trwania jest równy: T c = T s t + T z m \displaystyle T_c=T_st+T_zm \displaystyle T_c=T_st+T_zm

Czynności stałe T s t = 2 ( t 1 + t 2 + t 3 ) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right)min
zmiany biegów (t1 ? przeciętnie 5s)
zmiany kierunku jazdy (t2 ? przeciętnie 10s)
podnoszenie i opuszczanie lemiesza (t3 ? przeciętnie 4-5s)
Czynności zmienne
odspajanie gruntu i nagarnianie urobku
przemieszczanie urobku
jazda powrotna

Ogólny wzór czasu trwania czynności zmiennych:

T z m = 60 1000 ( l n v j + l ? l n v 1 + l v 2 ) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right)

gdzie:

ln ? długość odcinka na którym grunt jest odspajany m
l ? droga jazdy w jednym kierunku
vj ? prędkość jazdy w fazie odspajania km/h
v1 ? prędkość przy przemieszczaniu urobku
v2 ? prędkość podczas powrotu

Efektywny czas pracy
Współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy jest stosunkiem przepracowanych przeciętnie minut w ciągu godziny (Tn) do czasu rzeczywistego: kc = Tn/60 W normalnych warunkach przyjmuje się do kalkulacji kc = 0,80

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka


Auto dla młodego kierowcy

Jaki samochód będzie dobry dla początkującego kierowcy? To pytanie, na które nie ma łatwej odpowiedzi. No bo to zależy, w dużej mierze od budżetu. Jeśli nie musimy się zbytnio ograniczać finansowo, to najlepszy będzie samochód z salony klasy B lub C. Takie auta są nowoczesne i bezpieczne (mają poduszki powietrzne, kurtyny, kontrolę trakcji, ABS, itp.), nie są zbyt dużo, więc łatwiej nimi manewrować, są też oszczędne w kwestii użycia paliwa.

Ale mało kto może sobie pozwolić na nowy samochód, zwłaszcza na start. Z pewnością lepiej nie kupować starego, sportowego samochodu. Mają takie pojazdy swój klimat, ale ich utrzymanie nie jest tanie. Do tego wymagają większych umiejętności kierowcy. Nie wspominając o koszcie ubezpieczenia auta z wielolitrażowym silnikiem.

Z używanych samochodów najlepiej kupić auta klasy B lub C, lepiej jest celować w modele nie starsze niż 10 lat. Są już przyzwoicie wyposażone - mają ABS w standardzie, często nawet poduszki powietrzne. Mają małe silniki dzięki czemu nie palą zbyt dużo, a ubezpieczenie nie będzie takie drogie. Ewentualne koszty napraw nie będą kosmiczne, bo części do takich samochodów są niedrogie (w porównaniu np. ze starym BMW).

Czasem warto zejść z ambicji. To, że samochód jest tani w zakupie, nie znaczy, że będzie tani w utrzymaniu. Trzeba wziąć pod uwagę koszty ubezpieczenia, paliwa i napraw. Dlatego lepiej wydać więcej na zakup samochodu niższej klasy, ale nowszego, niż na przykład na starą limuzynę. To po prostu nie są samochody dla poczatkującego kierowcy.