Przepisy zamówień publicznych

yć oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb. W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejsz

Przepisy zamówień publicznych przetargi obsługa prawna
Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>

Zawarcie umowy

Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.

W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.


Co to są zamówienia publiczne?

Zamówienia publiczne prowadzą do zawarcia umowy ? może to być umowa na zakup komputerów, usługi sprzątania, czy naprawy samochodów. Nie każdy udziela zamówień publicznych, tylko podmioty, na które taki obowiązek nakładają przepisy z reguły dotyczy to wydawania pieniędzy publicznych. Z reguły w takiej sytuacji jest organizowany przetarg, który ma na celu wyłonienie drugiej strony umowy.

W zamówieniach publicznych mamy do czynienia z dużym formalizmem ? umowa nie może zostać zawarta z dowolnym podmiotem i mieć dowolnej treści. Wydawanie pieniędzy publicznych i zawieranie tego rodzaju umów podlega ścisłej kontroli ? różne organy czuwają nad tym, by środki zostały odpowiednio zagospodarowane, czyli wydane na właściwe cele i w odpowiedniej wysokości.


Kontrola zamówień publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.

Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.